Dokflyt i Nett-Tjenester
Som energientreprenør må man tilfredsstille en rekke dokumentasjonskrav, og da kan en applikasjon som Dokflyt være til hjelp – eller rett og slett en nødvendighet. Mads Ulrik Engebretsen fra Nett-Tjenester innrømmer at de i dag er helt avhengige av Dokflyt. Han deler her sine tilbakemeldinger rundt applikasjonen som har tatt en større og større rolle i hans arbeidshverdag siden 2016.
Dokflyt-bruker fra starten
Engebretsen begynte i Nett-Tjenester i 2016, og ble da introdusert til Dokflyt, som selskapet hadde begynt å bruke i 2015. Selskapet har med andre ord vært kunder helt fra tidenes morgen, og er fortsatt fornøyde i dag.
I starten var spesielt det å kunne arbeide i kart helt revolusjonerende. Engebretsen hadde
tidligere snekret sammen sitt kart for internt bruk, men ville ikke sitte og vedlikeholde noe sånn selv. Heldigvis var dette en rolle Dokflyt kunne ta over med kartoversikten som fortsatt brukes i dag, og er en viktig del av arbeidet Nett-Tjenester utfører. Totalt sett anser Engebretsen Dokflyt som kanskje det viktigste verktøyet de har i arbeidshverdagen, da det står veldig sentralt.
«–Vi er fullstendig avhengige av å ha en dokumentasjonsapplikasjon som kan hjelpe oss med alle kravene mot netteieren, og det er her Dokflyt kommer inn i bildet.»
Noe Engebretsen har sett som spesielt positivt fra starten, er det at applikasjonen er utviklet basert på kompetanse innen energi. Dette har gjort det enkelt å gi tilbakemeldinger og etterspørre funksjoner etter hvert som nye behov har dukket opp. «Raymond vet hva han snakker om, og forstår hva jeg mener», forklarer Engebretsen fornøyd.
Brukervennlig applikasjon for alle involverte
Når det kommer til bruk av applikasjonen, har Engebretsen en klar og tydelig tilbakemelding som er viktig å få fram: det er veldig brukervennlig. Hans målestokk når det kommer til IT-systemer er at jo mindre han hører, jo bedre er det (for han får vanligvis kun høre det når det er problemer/utfordringer, men sjeldent når folk er fornøyde).
«Når det er stille ute i systemet så er jeg blid og fornøyd, og det er det med Dokflyt.»
Mest av alt gir applikasjonen god arbeidsflyt, noe som er alfa og omega for Nett-Tjenester. Selskapet omsetter for 350 millioner kroner i året og har over 70 montører ute i arbeid, så ting må fungere uten problem. «Det er mange ledd, og Dokflyt er ganske sentral i veldig mye av det», deler Engebretsen.
En klar nødvendighet
Siden 2015 har Dokflyt blitt en mer og mer sentral del av arbeidshverdagen i Nett-Tjenester, og Engebretsen forteller at han vanligvis er innom applikasjonen mange ganger per dag. Montørene deres er også mye innom – om ikke hver eneste dag, så nesten. Dette har gjort at selskapet er helt avhengige av applikasjonen – nesten litt for avhengig, i hans øyne.
«Vi er blitt såpass avhengige av det at, hadde de skrudd av Dokflyt i kveld, hadde vi hatt et stort problem i morgen. Jeg er usikker på om montørene våre egentlig hadde visst hva de skulle gjøre. Vi er blitt fullstendig avhengige av systemet, det er veldig viktig for oss.»
Tjenesteområder
Entreprenører
Full prosjektkontroll og bildedokumentasjon, sjekklisteutfylling og påkobling av underentreprenører, m.m.
Netteiere
Kvalitetskontroll internt og eksternt, driftsoppdrag, planlagt vedlikehold, nyanlegg, m.m.
Kommuner
Digital oversikt på infrastruktur, feilmeldinger i publikumskart, arbeidsflyt internt og eksternt, m.m.
Dette sier de om Dokflyt
Lebesby kommune
«Systemet er veldig tidsbesparende. Enn så lenge er Dokflyt det smidigste FDV-opplegget jeg har vært borti. Jeg synes verktøyene er enkle å bruke og oversikten er umiddelbar på både telefon og pc.»
Espen Hustad, Lebesby kommune
Oslo kommune
En annen kommune som tar i bruk Dokflyt, men på en litt annerledes måte, er Oslo kommune. Der bruker ledningsdataeier Lars Kristian Killi applikasjonen til prosjektoppfølging, med egne verktøy lagt til etter hans behov. Les mer om hvordan dette startet, og Killis tilbakemeldinger i vår Oslo kommune referanse.